Interview met Roel van Engelen, bouwer van go-apps

Appbouwer
Begin middelbare school begon Roel van Engelen 5k, student aan de TU Eindhoven richting Software Science, al met programmeren, eerst met GW-basic maar al gauw met complexere programeer- en scripttalen. Een van die talen, Java, gebruikte hij onlangs om een tweetal go-apps te bouwen. De apps draaien op Android OS. Roel, 28 jaar, ontdekte 6 jaar geleden de denksport go. Via YouTube-video’s van Nick Sibicky leerde hij zichzelf het go-spel. Eerst speelde Roel online go, 9x9 op OGS, maar na een jaar kocht hij samen met zijn vriend Zoë Peters een 19x19 bord met stenen. Hij speelde op de Eindhovense Go Club en hij nam deel aan diverse gotoernooien in o.a. Heerlen, Eindhoven en het Europees Go Congres in Duistland. Zijn ultieme doel is door te groeien naar dan-niveau.

GOSU
Roel koos de naam ‘gosu’ voor zijn apps. Gosu komt uit het Koreaans en betekent letterlijk ‘hoge hand’, vertaald naar Nederlands: meester. In de gamewereld is het een aanduiding voor een topspeler.

GOSU Joseki (5.000 gebruikers)
Hij gebruikte een aantal go-apps om bv. joseki’s aan te leren, zoals BW-Joseki, een simpele viewer om joseki’s uit de Kogo’s Joseki Dictionary te bekijken. Deze verzameling joseki’s staan in één groot .sgf bestand. Wat hij bij de bestaande apps miste was een mogelijkheid om joseki’s te vergelijken. Dat werd zijn eerste app die hij bouwde. In drie weken tijd had hij de eerste ruwe versie klaar die daarna via een beta channel op Google Play getest is door verscheidene go-spelers. Via de computer-go.org mailing list kon Roel hulp vragen als hij ergens niet uit kwam.

Je kan met zijn app GOSU Joseki in alle vier de hoeken een joseki afspelen en vergelijken. GOSU Joseki is gratis en alleen verkrijgbaar bij de Google Play Store.

 

                    

Screenshot van GOSU Joseki.

 

GOSU Games (3.000 gebruikers)
Zijn tweede project was een app om te kijken welke zetten een pro zou spelen in een bepaalde spelsituatie. Inspiratie vond hij bij de Waltheri’s go pattern search. Dit programma geeft aan welke zet het meest gespeeld wordt gegeven een bepaalde spelsituatie op basis van 72.359 partijen. Om de app te vullen met data had hij partijen van pro’s nodig. Met een verzamelprogramma haalde hij 65.000! openbare partijen van pro-spelers binnen. Die kun je afspelen met zijn programma. Daarbij kun je zelf eerst een volgende zet spelen en daarna kijken wat de pro speelde. Je kan met de app ook op zoek naar partijen van een bepaalde speler. De volgende stap was m.b.v. AI een neuraal netwerk te trainen om zo tot dezelfde zet als die van de pro te komen. Na 280 miljoen getrainde posities lukt dat in 54% van de gevallen. De sterkte van zijn programma ligt rond de 3k. Hij gebruikt het om naast de zet van een pro een aantal andere suggesties te doen. Je hebt dan keus uit meerder posities en hoeft niet zelf een zet te verzinnen.

GOSU Games is gratis en alleen verkrijgbaar bij de Google Play Store.

 

          

Screenshot van GOSU Games.

 

GOSU Gobot?
Een volgende logische stap is het bouwen van een gobot. Er zijn al een aantal sterke bots in de markt zoals Grazy Stone, van de Franse programmeur Rémi Coulom en Deep Zen Go van de Japanse programmeur Yoji Ojima, beide tegenwoordig met AI aan boord en 7d+. En niet te vergeten AlphaGo 9p+, maar de laatste wordt niet op de markt gebracht, Deepmind heeft zich nu op Starcraft gestort in competitie met Facebook. Een van de manco’s van alle programma’s is dat ze niet vertellen waarom een zet goed is. Daarvoor heb je, gelukkig, nog altijd een menselijke goleraar voor nodig. Wellicht ligt hier een uitdaging voor een didactisch goprogramma die naast goede zetten ook uitleg geeft waarom de zet zo goed is.
 

URL: GOSU Joseki https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.ingele.gosujoseki

URL: GOSU Games https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.ingele.gosugames